KONCENTRACJA okiem pedagoga

Gdyby nie pedagodzy, zapewne nie dowiedziałabym się, że moje dzieci mają problem z dostosowaniem się do zasad w grupie i kontaktami z rówieśnikami. To oni jako pierwsi zwrócili uwagę na zachowanie moich dzieci, które różniło się nieco od ich rówieśników. Dzięki temu poprosiłam o obserwację psychologa i udało się postawić diagnozę – zburzenia integracji sensorycznej.

Okazało się też, że można pracować nad zachowaniem dziecka w grupie i nadal nad tym pracujemy razem – ze wspaniałymi terapeutami i wychowawcami, to dzięki nim moje dzieci robią tak ogromne postępy. Z tego powodu postanowiłam zaprosić do Akcji Śledczej Julki i Szpulki pedagoga – Dagmarę, które prowadzi blog oraz profile na social mediach.

Kim jest Dagmara?

Nasza kolejna agentka specjalna to Dagmara, która ukrywa się pod pseudonimem pedagogpisze. Wykonuje najpiękniejszy, jej zdaniem, zawód na świecie – jest nauczycielką wychowania przedszkolnego oraz terapeutą pedagogicznym i oligofrenopedagogiem. To właśnie edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne jest najbliższe jej sercu.

W swojej pracy jako pedagoga jest świadkiem pierwszych przyjaźni, a nawet i miłości, każdego dnia może liczyć na dużą dawkę śmiechu i dobrej zabawy. Poza tym maluje, tańczy, eksperymentuje, a czasami nawet i czaruje. Odpowiada dzieciom na pytania proste i trudne, poważne i doprowadzające do śmiechu, a także na te, które wprowadzają niejednego dorosłego w zakłopotanie.

Wdraża swoich małych podopiecznych w świat nauki, pomaga rozwijać umiejętności, talenty, wiarę w siebie i swoje możliwości. Czujnym okiem wychwytuje słabości i braki, które przy odpowiedniej pracy niweluje lub eliminuje.

Okiem pedagoga – akcja KONCENTRACJA

Maja Strzałkowska, czyli mama Julki: Dagmaro opowiedz, czym się zajmuje oligofrenopedagog?

Dagmara, czyli pedagogpisze.pl: Oligofrenopedagodzy pracują z osobami z niepełnosprawnością intelektualną a specjalność ta daje możliwość pracy nie tylko z dziećmi i młodzieżą, ale również z osobami dorosłymi. Oligofrenopedagodzy najczęściej pracują w  przedszkolach i szkołach specjalnych, szkołach integracyjnych, ośrodkach wczesnej diagnozy i interwencji, czy specjalistycznych ośrodkach szkolno-wychowawczych, ale i w ogólnodostępnych placówkach oświatowych jako nauczyciele wspomagający.

Maja: Jak długo pracujesz w zawodzie?

Dagmara: Od 6 lat pracuję w przedszkolu publicznym jako nauczyciel wychowania przedszkolnego. Moja droga do miejsca, w którym jestem obecnie była bardzo kręta, ponieważ zanim trafiłam do przedszkola, to przez trzy lata wędrowałam po żłobkach publicznych i niepublicznych oraz prowadziłam szkolenia dla przyszłych opiekunek.

Maja: Czy obserwujesz wiele zmian w zachowaniu dzieci na przestrzeni tych lat, czy może dzieci zachowują się cały czas podobnie?

Dagmara: Pracuję dopiero od 9 lat i muszę przyznać, że z każdym kolejnym rokiem swojej pracy coraz częściej korzystam ze wsparcia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, bo z każdym kolejnym rokiem przybywa dzieci z trudnościami w zachowaniu. Czy dzieci na przestrzeni lat zachowują się podobnie? Z jednej strony tak, w końcu dla dziecka zawsze liczyła się i nadal liczy dobra zabawa, więc są pewne wspólne cechy dla różnych pokoleń. Z drugiej strony zmagamy się z zupełnie nowymi wyzwaniami, jak np. przedszkolak w sieci.

Maja: Z czym najczęściej małe dzieci mają problemy?

Dagmara: Łatwiej byłoby wymienić, z czym współczesne dzieci problemu nie mają. Spoglądając z boku, można by niejednego przedszkolaka włożyć w ramy dziecka „niegrzecznego” bądź też rozpieszczonego. Najczęściej jednak są to problemy bardziej złożone, które wiążą się z trudnościami, z jakimi borykają się dzieci. Problemy te najczęściej związane są z czynnościami samoobsługowymi, niskim poziomem sprawności manualnej, przebodźcowaniem i trudnościami w wyrażaniu emocji.

Maja: Z czego, Twoim zdaniem, to wynika?

Dagmara: Każda z trudności niesie za sobą inne czynniki, które je wywołują. Uogólniając, znaczenie ma przede wszystkim szybkie tempo życia współczesnej rodziny, wyręczanie dzieci w codziennych czynnościach, zbyt duża ilość cukru w diecie dzieci, obcowanie z urządzeniami typu tablet, czy smartfon oraz nadmiar bajek i gier komputerowych.

Maja: Czy dzieci często mają kłopoty z koncentracją?

Dagmara: Dzieci w wieku przedszkolnym są ruchliwe, często zajęte zupełnie czymś innym niż powierzone zadanie, dlatego ważna jest rola nauczyciela, który sprawi, że dzieci w trakcie zajęć będą skupione na zadaniu. Oczywiście pojawiają się dzieci, które mają problemy ze skupieniem uwagi, koncentracją i staje się to już wręcz powszechne.

Maja: Czy masz swoje sprawdzone sposoby na to, by dziecko potrafiło skupić swoją uwagę na dłużej np. na określonym zadaniu?

Dagmara: Proponowane zadania, zabawy i zajęcia powinny być atrakcyjne dla dziecka. Aktywności, które są dla dziecka ciekawe są chętniej przez niego wykonywane. Wcale nie mam tu na myśli elektroniki, czasami wystarczy rekwizyt czy ciekawa historia, która sprawia, że dziecko chętniej podchodzi do realizacji zadania.

Maja: Czy korzystasz w tym celu z jakiś pomocy? Jakie są najbardziej skuteczne?

Dagmara: W trakcie zajęć zamiast ilustracji i kart obrazkowych staram się korzystać z rekwizytów – dzieci mają wówczas okazję zobaczyć, dotknąć, powąchać lub skosztować danego przedmiotu. Oczywiście nie każdy temat na to pozwala, więc korzystam również z pacynek, rymowanek i opowieści ruchowych. Staram się aktywizować dzieci, zachęcać do poznawania świata przez działanie i tym samym odkrywanie.

Maja: I jeszcze na koniec: czym Cię najbardziej zaskakują dzieci?

Dagmara: Otwartością, szczerością i ciekawością świata.

Maja: Dziękuję za rozmowę.

Dagmara: Dziękuję.

Jeśli spodobał Ci się ten wpis będzie mi miło, jeśli go udostępnisz dalej. Jeśli masz ochotę podzielić się swoją opinią, zostaw swój komentarz pod artykułem. Dziękuję 🙂 mama Julki

Podziel się:

Poprzedni wpis
Ćwiczymy umysł z Julką i Szpulką
Następny wpis
Zamiast słodyczy KOKTAJLE

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wymagane jest wypełnienie tego pola.
Wymagane jest wypełnienie tego pola.
Proszę wprowadzić prawidłowy adres e-mail.

Menu